Steunpunt voor de Diensten Schuldbemiddeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Betaalproblemen ? Hulp nodig ?

B. UITGAVEN

B.1. HUISVESTING (HUUR - HYPOTHECAIRE LENING)

Moet ik blijven betalen ? JA, maar weet dat De uithuiszettingen worden opgeschort NIEUW - tot 31/08/2020. Dit verbod geldt tot 17/07/2020 in Vlaanderen en tot 08/06/2020 in Wallonnië. Wat moet je doen ? Dit gebeurt automatisch, als een huisbaas je toch probeert uit te zetten, kan je een klacht indienen en naar de vrederechter stappen. Als je huurovereenkomst afloopt tijdens de lockdown wordt de opzeggingstermijn (einde van de huurovereenkomst en verlaten van de woning) verlengd tot het (...)


B.2 ENERGIE

Moet ik blijven betalen ? JA,
maar het is tot 31/03/2021 verboden om gas en elektriciteit af te sluiten.
Wat moet je doen ? Dit gebeurt automatisch.
Meer informatie vindt je op https://www.socialenergie.be/nl/ of op het nummer: 02/526.03.00
In geval van betalingsmoeilijkheden,
Aarzel niet om contact op te nemen met je leverancier.
Ook het OCMW van je gemeente kan je helpen en eventueel steun toekennen om je energiefactuur te helpen betalen.
Om naar het hoofdartikel terug te keren, (...)


B.3 WATER

Moet ik blijven betalen ? JA, maar het is tot het einde van de lockdown (momenteel is dat 03/05/2020) verboden om de watertoevoer af te sluiten om de watertoevoer af te sluiten. Wat moet je doen ? Dit gebeurt automatisch. Meer informatie : https://www.vivaqua.be/nl
In geval van betalingsmoeilijkheden De betalingstermijn van de facturen is verlengd tot eind juni, tot dan worden er geen herinneringen verstuurd. Wat moet je doen ? Dit gebeurt automatisch. Voor elke verzonden en nog (...)


B.4 TELECOMFACTUREN (internet – GSM – …)

Moet ik blijven betalen ? JA.
De meeste operatoren hebben wel speciale aanbiedingen (extra data - verminderde tarieven, …).
Leerlingen die moeten studeren en huiswerk moeten maken, kunnen een gratis internetverbinding krijgen.
Wat moet je doen ? Stuur een aanvraag naar de school, het OCMW, de jeugdvereniging: zij kunnen een aanvraag voor een gratis aansluiting indienen bij Telenet: Hotspot.Info@telenetgroup.be
In geval van betalingsmoeilijkheden,
Neem contact op met je (...)


B.5 BELASTINGEN en TAKSEN

1° particulieren: Personenbelasting (PB) – verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling Moet ik deze belastingen betalen ? JA. De belasting blijft verschuldigd maar de betalingstermijn, die meestal 2 maanden bedraagt, wordt verlengd tot 4 maanden. Wat moet je doen ? Dit gebeurt automatisch.
In geval van betalingsmoeilijkheden, Kan je contact opnemen met de administratie die de betaling eist om betalingstermijnen en -voorwaarden te onderhandelen (het telefoonnummer en adres vind (...)


B.6 KREDIETEN en VERZEKERINGEN

1° Hypothecair krediet
Moet ik deze betalen ? NEEN Het is mogelijk om uitstel te vragen Wat moet je doen ? Zie hierboven onder het punt B.1 HUISVESTING (HUUR - HYPOTHECAIRE LENING)
2° Verzekeringspremies met betrekking tot het vastgoed dat het voorwerp uitmaakt van een hypothecaire lening (brandverzekering, schuldsaldoverzekering, enz.)
De betaling van deze verzekeringspremies kan eveneens worden uitgesteld onder dezelfde voorwaarden als de lening, met behoud van de dekking die in de (...)


B.7. ABONNEMENTEN VOOR VERVOER, SPORT OF VRIJE TIJD

Moet ik deze abonnementen betalen ? JA,
Deze abonnementsgelden blijven verschuldigd. Controleer echter de algemene voorwaarden en de website van de vereniging of organisatie. Mogelijk wordt daarin voorzien in een uitstel of terugbetaling, of de vereniging kan besluiten om een commerciële geste te maken.
In geval van betalingsmoeilijkheden,
Kan je contact opnemen met de vereniging/organisatie om betalingsvoorwaarden en -termijnen te onderhandelen (= een afbetalingsplan).
Om naar het (...)


B.8. KOSTEN VOOR VOEDING

Moet ik deze betalen ? JA,
Er is op dit vlak geen enkele algemene maatregel voorzien voor particulieren.
In geval van betalingsmoeilijkheden,
kan het OCMW van uw gemeente u helpen en u eventueel voedselhulp toekennen.
Om naar het hoofdartikel terug te keren, moet u HIER klikken of zoeken in het gedetailleerde menu aan de linkerkant


B.9. KOSTEN VOOR GEZONDHEIDSZORG

Moet ik deze betalen ? JA. NIEUW Telefonische raadplegingen worden door het RIZIV tijdelijk erkend als specifieke raadplegingen. Als je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming, worden deze raadplegingen volledig vergoed door je ziekenfonds (geen eigen bijdrage). Als je geen recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming, adviseert het RIZIV de artsen geen eigen bijdrage in rekening te brengen, maar dit is niet verplicht.
NIEUW In geval van een ziekenhuisopname dekt de verzekering ook de (...)

Geen opleiding in deze sectie

Agenda

  • Event Steunpunt
  • Event partner
  • Opleiding

Nieuwsbrief