Overzicht van de site
Opleidingen
- Agenda van de activiteiten
-
Conferentie debatten & rondetafels
-
Verslagen
- SCHULDSALDOVERZEKERING
- Ontmoeting met Cofidis
- Ruilbeurs voor hulpmiddelen ter preventie van schuldoverlast
- GAS-boetes, hoe werkt dat?
- Parking.Brussels
- DAVO
- juridische actualiteit 2018
- Ontmoeting met de beslagrechter
- Juridische Actualiteiten 2019
- Ontmoeting met de federale onbudsman van FOD Financiën
- Studiedag van de schulbemiddelaars (24-10-2019)
- Bezoek van de Verkoopzaal van de brusselse gerechtsdeurwaarders
- COm Ontmoeten
- Ontmoeting met de Federale Ombudsman van de FOD Economie
- Ontmoeting met de franstalige vereniging van de gerechtelijke schuldbemiddelaars van Brussel
- Juridische Actualiteiten
- ONTMOETING MET DE KOIM
- Juridische Actualiteiten 2021
- Ontmoeting met de Ombudsman voor Gerechtsdeurwaarders
- Ontmoeting met het (franstalige) BJB - Bureau voor Juridische Bijstand
- Ontmoeting met het BECI-Com (+ collaboratie)
- Juridische Actualiteiten 2022
- Uitwisseling van goede praktijken 2022
- DE OMBUDSVROUW VAN HET BRUSSELS GEWEST
- Ontmoeting met de juridische diensten van verschillende Brusselse ziekenhuizen
- Uitwisseling van goede praktijken 2023
- Presentatie van twee wetgevende hervormingen
- Agenda van Conferentie-debatten en Ronde Tafels 2023- 2024
-
Verslagen
- Opleiding programma
Info & Tools
- Tools
-
Documenten
-
De schuldbemiddelingsactoren
- De Diensten Schuldbemiddeling
- De advocaat
-
De Gerechtdeurwaarder
- De illegale praktijk van "No cure no Pay"
- De ombudsman van de gerechtsdeurwaarders
- Het solvabiliteitsonderzoek van de gerechtsdeurwaarder
- MyTrustO
-
Een klacht neerleggen tegen een gerechtsdeurwaarder
- Overzicht van klachten ingediend door het Steunpunt
- Tuchtrechtelijke veroordeling van een gerechtsdeurwaarderskantoor
- Analyse van de meest recente beslissingen in tuchtzaken
- De hervorming van de tuchtprocedure tegen gerechtsdeurwaarders
- Hoe dient u een tuchtklacht in tegen een gerechtsdeurwaarder ?
- Verduidelijking van tuchtklachten tegen gerechtsdeurwaarders die in de minnelijke fase optreden
- Richtlijnen van de Nationale Kamer van de Gerechtsdeurwaarder
-
De persoon in situatie van schuldoverlast
- De rol van de schuldbemiddelaar in geval van onvermogen
- Wat gebeurt er met de schulden van een overledene
- Beslag op bankrekening van begunstigden van het leefloon
- Laat u geen basisbankdienst meer weigeren
- Bijstand van het OCMW : wat zijn uw rechten ?
- Personen die onder elektronisch toezicht staan, hebben geen recht op een leefloon
- Indienen van een verzoek tot collectieve schuldenregeling voor insolvabele personen: enkele richtlijnen
-
De zelfstandige
- Hervorming van het statuut van de zelfstandigen
- Het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden (Com).
- Totstandbrenging van samenwerking met het Com
- Opvolgformulier met het Com
- Voorbeeld van een goede praktijk : Een dossier van een zelfstandige in samenwerking met het COm
- Ondernemingsrechtbank
- Bescherming van de hoofdverblijfplaats van zelfstandigen
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Onderhandelen van een afbetalingsplan voor socialezekerheidsbijdragen
- De borg
- De beslagrechter
- De Ombudsman
-
Veschillende soorten van schulden
-
Fiscale schuld
- Nieuwe gevolgen van fiscale bemiddeling
- Belastingschulden en de invorderingsstrategie van de FOD Financiën
- Hoe onderhandelen met de FOD Financiën
- Voorbeeld van een goede praktijk : Een ASR-aanvraag aan de FOD Financiën
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Onderhandelen van een soepel afbetalingsplan met de FOD Financiën
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Aanvragen van een onbeperkt uitstel van invordering
- Standaardprocedure voor de toekenning van afbetalingsplannen
- De aanbevelingen van de Federale Ombudsman bij de FOD Financiën
- Wijzigingen in de invorderingsprocedures van de FOD Financiën
-
De Parkeerboetes
- Belastingen en vergoedingen voor het parkeren zijn onderworpen aan de wet op de marktpraktijken. De rechter is gehouden het oneerlijk karakter van de contractuele bedingen van het gemeentelijk reglement te toetsen
- Ontmoeting met Parking.Brussels
- De invordering van parkeerretributies van Parking.Brussels
-
De Consumentenkrediet
- Geannoteerd Wetboek Consumentenkrediet
- HOIST en de Europese betalingsbevelprocedure
- De laakbare praktijken inzake de schuldsaldoverzekering volgens de FOD Economie
- Schuldsaldoverzekering
- Ontmoeting met Cofidis
- De solvabiliteit van de consument volgens de Guidelines
- Het aanvraag van de afrekening van een credit is gratis.
- De lening op pand en de Berg van Barmhartigheid
- Voorbeeld van een goede praktijk : Onderhandelen van een consumentenkrediet
- De Alimentatieschuld
-
De Energieschuld
- De verjaring van energieschulden
- WATER - De invordering van onbetaalde schulden door Vivaqua
- WATER - Er is nieuws over de invordering van waterschulden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (juni 2019)
- WATER - Ontmoeting met VIVAQUA
- WATER - De laatste wijziging van de "ordonnanties water"
- WATER - Overzicht van de afbetalingsplannen en incassoprocedure van Vivaqua
- GAS - Voorbeeld van een goede praktijk : de betwisting van een factuur van SIBELGA
- GAS-ELEK - Laatste Wijziging Van De Ordonnanties Gas En Elektriciteit
- GAS-ELEC - overschrijding van het plafond van 55,00 euro kosten in de Invordering van energiefacturen
- GAS-ELEC - Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk: Betwisten van de bijkomende kosten van een energierekening
- De ziekefondsbijdragen
- De woning
- schulden met de Telecom
- De gemeentelijke administratieve sancties (GAS)
- De Penale Boete
- Schoolkosten
- Vervoerschulden
- Gerechtelijke kosten
- De medische kosten
- De "Corona"-boetes voor het niet naleven van de lockdownmaatregelen
-
Fiscale schuld
-
De minnelijke schuldbemiddeling
- De wetgeving
- De minnelijke invordering
- Algemene voorwaarden
-
De verjaring
- De verjaring
- Nieuwe reden voor stuiting van de verjaring in het burgerlijk recht : de ingebrekestellingsbrief
- "De verzaking aan de op de verjaring verlopen termijn" gevraagd door de FISCUS
- Verjaring van de geldboetes die door de NMBS worden gevorderd
- De verjaring van energieschulden
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Verschillende voorbeelden van het inroepen van de verjaring
-
Het Beslag
- Het BESLAG OP ROERENDE GOEDEREN
- Goederen die niet in beslag kunnen worden genomen
- Beslag op een voertuig
- Het roerend verkoop
- De totale of gedeeltelijke bescherming van de inkomens
- Op welke bedragen kan beslag gelegd worden ?
- Het begrip kind ten laste
- Bescherming van geld op een bankrekening
- Het beslag op bankrekening van begunstigde van het leefloon
- Hoe een loonbeslag doen stoppen ?
- Het LOONOVERDRACHT
- Beslag bij onroerende goederen
- Opzegging van een bankrekening met negatief saldo
-
De gerechtelijke schuldbemiddeling : de Collectieve Schuldenregeling
- Wat is CSR ?
- De verzoekschrift in CSR
-
Het verloop van de procedure
- De kwestie van schulden voor strafrechtelijke geldboetes en onderhoudschulden
- De honoraria van gerechtelijke schuldbemiddelaars: Toepasselijke tarieven vanaf 01/01/2022.
- Verkoop van iemands eigendom in een CSR: contouren en grenzen
- Voorbeeld van een goede praktijk : Het vervangen van een bemiddelaar in een CSR
- Het eind van de CSR
-
De schuldbemiddelingsactoren
-
De kranten
- De krant van september 2023
- De krant van april 2023
- De krant van februari 2023
- De krant van november 2022
- De krant van september 2022
- De krant van juni 2022
- De krant van maart 2022
- De Krant van december 2021
- De krant van september 2021
- De krant van juni 2021
- De krant van oktober 2020
- De krant van juni 2020
- De krant van maart 2020
- De krant van december 2019
- De krant van oktober 2019
- De krant van september 2019
- De krant van juni 2019
- De krant van oktober 2018
- De krant van juni 2018
- De krant van maart 2018
- De krant van december 2017
- De krant van oktober 2017
- De krant van juni 2017
- De krant van april 2017
- De krant van november 2016
- De krant van februari 2016
- De Krant van november 2015
- De Krant van september 2015
- De Krant van augustus 2015
- De Krant van maart 2015
- De Krant van februari 2015
- De Krant van december 2014
- Adviezen & supervisies
- Juridische actualiteit in het kort
Federatie
- Juni 2014 : vrouwen in armoede
-
Bevindingen en aanbevelingen van de actoren in het veld
- Verdediging van de belangen van de sector : stand van zaken van juni 2022
- Lobbying van het Steunpunt : Stand van de zaken van juni 2021
- Lobbying van de Steunpunt : : Stand van de Zaak van oktober 2020
- Lobbying van de Steunpunt : stand van zaken van juni 2020
- Verdediging van de belangen van de sector : stand van zaken van december 2021
-
2021-22-23 - Onze aanbevelingen om de overmatige schuldenlast bij particulieren een halt toe te roepen.
- 2021 - Kritisch advies bij de nieuwe oplossingen en initiatieven om de overmatige schuldenlast bij particulieren een halt toe te roepen
- 2019 - MyTrustO, wat moeten we ervan denken ?
- 2023 - Samenvatting van onze vaststellingen en aanbevelingen : “Strijden tegen overmatige schulden: Voor een menswaardige en doeltreffende aanpak!”
- 2023 - Onze aanbevelingen over de gerechtelijke invordering
- 2022 - Onze gezamenlijke aanbevelingen inzake minnelijke invordering
- 2022 - NEE aan de uitbreiding van de procedure voor de invordering van onbetwiste schulden tot de relatie tussen bedrijven en een consumenten (B2C)
- 2022 - Hervorming van de Collectieve Schuldenregeling (CSR): samenvatting van de aanbevelingen
- 2022 - NOTA van de Vrederechter Mosselmans TEGEN OVERMATIGE SCHULDENLAST
- 2021 - Implementatie door de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders, van het CPC (Communicatieplatform)
- 2023 - Personen die onder elektronisch toezicht staan, hebben geen recht op een leefloon
- 2021 - Overmatige schuldenlast in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gevolg en verzwarende factor van armoedesituaties
-
Witte Kaarten & persberichten
- 2023 - Persbericht : NIET AKKOORD met misleidend wetsontwerp over vermatige schuldenlast
- 2023 - Persbericht - Nieuwe wet "Schulden van de consument"
- 2023 - Persbericht : update lijst onbeslagbare goederen
- 2022 - Persbericht : De consumentenorganisaties bepleiten het belang van een beter toegankelijke bankensector.
- 2021 - Open Brief : Digitale kloof - het antwoord van de sector op de digitalisering van de dienstverlening.
- 2017 - vooroordelen rond armoede te ontkrachten : " Armen zijn niet in staat hun geld te beheren
-
2020 - CORONAVIRUS - Gevolgen van de gezondheidsmaatregelen voor de sector schuldbemiddeling
- Werking en beschikbaarheid van diensten
- Maatregelen die een impact kunnen hebben op uw schuldbemiddelingsdossiers
- Officiële mededelingen van de Overheid naar de DSB
-
Onze standpunten
- Nieuwe maatregelen voor de beslagen - Bericht naar de diensten schuldbemiddeling van 06/01/2021
- Nieuws over beslagen - Bericht naar de diensten schuldbemiddeling van 29/06/2020
- Opschorting van uitvoerend beslagen, ook voor particulieren!!! Bericht aan de SBD van 03/06/2020
- Onze standpunten - Persbericht van 26/03/2020
- Onderbreking van vele activiteiten van de Steunpunt veroorzaakt door Coronavirus Covid 19
- 2020 - De Dag zonder krediet en het Ballonkrediet
- 2019 - Algemene beleidsverklaring van de Brusselse regering
- 2019 - Ons Memorandum schuldoverlast
- 2019 - Waterarmoede : De invordering van onbetaalde schulden door Vivaqua
- 2018 - Misbruik van de gerechtsdeurwaarders
- 2016 - de Dag Zonder Krediet en de gemakkelijke kredieten
- 2016 - Onrechtmatige bedingen : Schuldvordering, het mes in de extra kosten!
- Mei 2015 : De inningspraktijken van de maatschappij HOIST KREDIT AB
- Aanbevelingen consumentenkrediet
- Januari 2014 : Memorandum van de schuldbemiddelaars voor de verkiezingen 2014
- Oktober 2012 : Invordering van schulden door gerechtsdeurwaarders
- 2009 : De collectieve Schuldenregeling/ Knelpunten en aanbevelingen
Betaalproblemen ? Hulp nodig ?
- Actualiteiten
-
Ik analyseer mijn situatie
- Heb ik schuldoverlast ?
- Ik zou willen onderhandelen met mijn schuldeisers
- Uw budget berekenen
-
Ik zoek naar hulp
- Steun krijgen van het OCMW
- De diensten schuldbemiddeling
- Een juridische raad of bijstand
- Hulp voor spelers in moeilijkheden
- Steungroep voor personen met schuldoverlast
- Infosessies voor mensen die een aanvraag tot collectieve schuldenregeling willen indienen
- De gerechtsdeurwaarder, wat kan ik verwachten ?
- Kredieten : mogelijke oorsprong van overlast.
- De schuldbemiddeling
- Waar vind je een dienst schuldbemiddeling ?
Preventie
- Ondersteuning voor professionals die preventieprojecten willen starten
- De verbruikersateliers
- Dag zonder krediet
- Tools